Reînvierea Filialei Iași a ANBPR

Dragi colegi bibliotecari din județul Iași,

Filiala Iași a ANBPR, răposată în 2011, din lipsă de activitate și de contribuție către organizația mamă, caută resuscitare. Ultimii ani au fost pentru Biblioteca Județeană Gh. Asachi Iași (instituție care a coordonat activitatea Filialei) destul de dificili: mutările de sediu și lipsa de interes pentru profesie au făcut să fim dezafiliați și izolați pe plan profesional.

Anul trecut, la ședința din 19 decembrie a Adunării generale a salariaților Bibliotecii Județene Iași, s-a luat inițiativa reînființării Filialei ANBPR în județul nostru de către domnul director Dan-Nicolae Doboș, care a hotărât și înscrierea instituției în ANBPR, ca persoană juridică. La nivel individual, și-au exprimat interesul de a face parte din organizație un număr de 68 de bibliotecari, care au și achitat cotizația.

A fost ales un Birou Executiv al Filialei, cu următoarea componență:

  • Bogdan Ghiurco – președinte;
  • Carina Munteanu – vicepreședinte;
  • Camelia Suciu – membru;
  • Oana Ciobanu – membru;
  • Elena Zanet – secretar;
  • Mihaela Morariu – cenzor;
  • Florina Mînzu – cenzor;
  • Gabriela Maftei – cenzor.

În calitate de președinte, subsemnatul, Bogdan Ghiurco, mi-am propus pentru anul 2015 îndeplinirea a două obiective, pe care le consider foarte importante pentru dezvoltarea profesiei noastre:

  • Obținerea personalității juridice pentru ANBPR Iași, alfel spus constituirea într-un ONG, care să reprezinte, să susțină și să promoveze interesele bibliotecarilor publici din județul Iași.
  • Acreditarea a cel puțin unui program de formare profesională, prin care să facilităm accesul tuturor bibliotecarilor din județ la cursuri de calitate și accesibile ca preț, dacă nu chiar gratuite.

Aceste două obiective presupun niște costuri inițiale de maximum 3431 lei: 1631 lei pentru înființarea ONG-ului (dintre care 900 de lei recuperabili)  și 1800 de lei pentru acreditarea unui curs de formare profesională. Sperăm să acoperim aceste sume din cotizații (deși în acest moment nu prea văd cum) și, odată obținut statutul juridic propriu, să ne putem autofinanța.

Vă mulțumesc tuturor celor care ați acceptat să deveniți membri și ați achitat cotizația.

Am întocmit o propunere de statut pentru viitorul ONG, pe care îl puteți studia aici. Vă rog să îmi trimiteți completările, modificările, observațiile dumneavoastră pe adresa de email: bogdan.ghiurco@gmail.com sau anbpr.iasi@gmail.com până pe data de 9 martie 2015.

Contez pe contribuția fiecărui membru.

Sper ca împreună să facem din ANBPR o organizație la fel de puternică și reprezentativă cum este Colegiul Medicilor pentru cadrele medicale sau UNITER-ul pentru artiști.

Bogdan Ghiurco

Anunțuri

12 gânduri despre &8222;Reînvierea Filialei Iași a ANBPR&8221;

  1. Felicitări! Felicitări pentru inițiativă! Cel mai frumos ”mărțișor” pentru bibliotecari.
    Statutul cuprinde ”of-urile” noastre profesionale și rog colegii din județ a se alătura și susține organizația.
    Succes Bogdane!

  2. Buna,
    1. Biblioteca județeană, ca instituție publică, nu a coordonat în nici un fel (faptic, în nici un caz, iar legal, nu avea dreptul) activitatea filialei, care este o asociere liber consimțită. Aceasta – filiala – a fost condusă de președintele ales, care era și directorul bibliotecii județene. Pentru că, membrii asociației au fost de acord să aibă drept președinte pe cel care le era șef la locul de muncă, de unde își primeau salariile. … dar, cu timpul, nu au mai plătit cotizația.
    2. Filiala ANBPR Iași se va constitui într-un ONG (și atunci, cum va mai fi filială a ANBPR), sau filiala își va înființa un ONG?
    3. De impact, comparația cu UNITER și Colegiul Medicilor. Nu știu la UNITER, dar în Colegiul Medicilor, sunt numai medici. Nu asistenți medicali, nu contabili sau referenți, nu alt personal administrativ sau care sprijină actul medical. Doar medici, conduși de medici. De asta sunt puternici.
    La ANBPR, am văzut filială condusă de contabilul Bibliotecii județene…
    4. Este bine sa fie pusă varianta inițiala de statut pe Drive, să se poată urmări completările celor care doresc sa intervină.

    1. 1. Ai dreptate. Tu ai spus în multe cuvinte ceea ce eu doar am sugerat.
      2. Filiala se va constitui în ONG, n-are rost să funcționeze două structuri. Și-așa suntem mici.
      Am trecut în propunerea de statut al ONG-ului, la Art. 4, că „ANBPR Iași este Filială a Asociaţiei Naţionale a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România (ANBPR) și, în această calitate, respectă Statutul aprobat al ANBPR în Adunarea Generală de Constituire din 19 martie 1990…”. Și la Art. 7: „ANBPR Iași se poate afilia la organizații internaționale de profil”.
      3. Nu știu dacă Colegiul medicilor e puternic pentru faptul că acolo „sunt doar medici, conduși de medici”. E o explicație posibilă.
      4. Am pus propunerea de statut aici. Oricine poate edita:
      https://docs.google.com/document/d/1tkXTIX3MvR7uOY7NGMG-4x0etiZ5MlbeZFHIWvSnV4w/edit?usp=sharing

  3. Apreciez, Bogdan, deschiderea care răzbate printre rândurile răspunsului tău.
    În continuare, nu înțeleg cum o filială a unei entități poate fi autonomă funcțional, organizatoric și financiar în raport cu entitatea. Conform definiției (din DEX sau din dicționarul juridic), filiala este controlată de organizația mamă
    Afilierea, pe de altă parte, presupune fie o subordonare, fie un statut de egalitate în drepturi între organizațiile membre în afiliere.
    Care este avantajul că suntem filială și ce obligații avem de respectat în această situație, comparativ cu situația în care am fi o asociație de sine stătătoare a bibliotecarilor din bibliotecile publice din județul Iași, care ne afiliem unde dorim / unde suntem primiți?
    M-am uitat și cine face parte din UNITER… nu sunt nici contabili, nici mașiniști. Iar artiștii de circ, sunt acceptați numai dacă au recunoaștere internațională.
    Ideea este că eu am așteptări mari de la această asociație și nu mă bucur când văd răspunsuri care nu se susțin în practică.
    De asemenea, mă așteptam să văd și modalitatea în care să se rezolve lucruri, nu numai promisiunea că se vor rezolva; adică, acel ”proiect de management” peste care s-a trecut cu mai multă sau mai puțină grație la ședința de reînființare a filialei.
    De exemplu, pentru cursurile acreditate, ANBPR are preturi comparabile cu Centrul de Pregatire a Personalului din Cultură București; cum va reuși filiala Iași să reducă aceste costuri, eventual până la zero?
    PS. Am văzut comentariul postat de Camelia. Nu este Camelia Suciu – am vorbit cu ea, dar nici nu știu cine este… când aprobi un comentariu, poți completa identitatea celui care postează?

  4. 1. Suntem filială a ANBPR (și nu o altfel de structură) pentru că asta e organizația pe care am (re)înființat-o și la care oamenii au aderat. Dacă se vrea o altă asociație (liberă) a bibliotecarilor din bibliotecile publice din județul Iași, ea se poate face oricând de către oricine. Nu se exclud una pe alta.
    2. Avantajele oferite de organizația mamă, ANBPR, în schimbul cotizației: e singura formă de asociere la nivel național potrivită pentru noi, bibliotecarii publici.
    Realizările lor? Scrisoarea de susținere pentru noi, trimisă lui Simirad pe vremea când nu prea aveam sediu, programele de formare profesională, conferințele, atelierele, faptul că au preluat moștenirea IREX și, în calitatea asta, mai fac, din când în când, câte un proiect (cum va fi cel din mai: Opening Opportunities 2.0). E mult, e puțin de banii pe care-i dăm? Nu știu. Dar și de asta, ne asociem noi pe plan județean.
    3. Am înțeles de prima dată chestia cu contabilul și mașinistul. Ți-am zis, e discutabil dacă de acolo le vine lor puterea ca organizație.
    4. „Planul de management” nu era „statutar” în momentul „alegerilor”. Abia acum l-am trecut ca propunere în statut. Atunci fusese amintit într-o discuție, la o bere, că așa ar trebui dacă s-ar reînființa Asociația.
    Dar, înțeleg ce vrei să spui și, după ce voi convinge și pe bibliotecarii din județ să ni se alăture (atâția câți vor fi) și se va discuta statutul, voi propune convocarea unei noi adunări generale, care să aibă pe ordinea de zi noi alegeri.
    5. Prețurile vor fi mai mici decât la ANBPR, organizația mamă, pentru că nu se vor mai plăti cazarea / transportul până la Bușteni (adică cea mai mare parte din costuri) și (mult mai important), vom avea cursurile noastre (la un preț mai rezonabil sau chiar fără taxe, că nu zice nimeni că trebuie să fie doar cursuri certificate). În plus, vom putea acorda „burse” gratuite, în baza a diferite merite, pe care le vom discuta la momentul potrivit.
    P. S.: Era Camelia Purice. Am adăugat. Și voi completa pe viitor numele, dacă el nu apare.

    1. Nici nu știu dacă să mai răspund… oricum, ție ți-am spus și direct lucrurile astea.
      Ideea este că o parte dintre noi își doresc o asociație puternică, pentru a ne rezolva probleme legate de profesiune; probleme generale, nu personale.
      Pentru asta, sunt necesare cel puțin două condiții: în perioada dintre alegeri, cei aleși în structurile de conducere, trebuie să fie și bibliotecari – nu numai persoane de bună credință. Să fie bibliotecari, adică să cunoască și să practice această profesiune. Este inechitabil să primești ca membru persoane de altă profesiune, dar să le negi dreptul de a candida. Dina acest motiv, într-o asociație profesională, accesul îl au cei din profesiunea respectivă. Dacă înființam Asociația prietenilor bibliotecii publice, cu scopul de încuraja lectura, atunci accesul era deschis tuturor.
      A doua condiție, este să ai, ca asociație, o situație financiară bună. Din cotizația de 20 lei, 70% se duce la asociația mamă, iar la noi rămân 6 lei de persoană pe an. Total insuficient ca să poți funcționa.
      Când am spus de proiecte, mă refeream la faptul că doream să aflu CUM, nu CE; CE-ul, îl știm: facem cursuri mai ieftine, trimitem oameni la conferințe, dăm ”burse”… nu avem bani pentru asta, iar aceste lucruri nu aduc bani.
      O soluție era să ne acredităm cursuri – formatori avem – și, celor 10 – 15 primării care alocă deocamdată bani și bibliotecarului pentru formarea profesională, să le oferim noi acest serviciu. Pentru asta, trebuie să avem în statut prevederile necesare, ca să fie decontat tot prin noi transportul cazarea și masa. Cum organiza Sindicatul formarea profesională, la prețuri mai mici, dar oferind mai mult.
      Pe de altă parte, problemele profesionale ale colegilor din județ nu sunt în totalitate aceleași cu cele de la biblioteca județeană. Tot cum am vorbit în particular, susțin că este necesar o reprezentare echilibrată a bibliotecarilor cotizanți în structurile de conducere ale filialei. Cu toate că există riscul ca ponderea cea mai mare să o aibă colegii din județ, iar la alegeri, colegii de la județeană, nemulțumiți, să iasă din sală în bloc. Tot ca la sindicat…
      Oricum, 20 de lei nu este un capăt de țară și merită încercat; doar că nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece, să așteptăm să ne ”dea”, să ne rezolve alții doleanțele, ci trebuie să fim conștienți că doar noi putem face o asociație profesională puternică pentru noi.

  5. Buna ziua ! Bogdan , Foarte frumoasa initiativa , sa fim si noi a cueva , iar sloganul e….. super tare , oameni cu carte… si fara bani!….. ( am glumit ) . O zi bn . ma înscriu si eu .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s