Metode inedite și ieftine de amenajare a spațiului bibliotecii

Comunicare cu titlul: Metode creative și necostisitoare de amenajare a ambientului bibliotecii, autor Bogdan Ghiurco, prezentată la Conferința Asociației Naționale a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România (ANBPR): SPACE – Biblioteci creative și Comunități conectate (6-9 mai 2015, Băile Felix, jud. Bihor).

Transcrierea comunicării (ideile principale)

Bună ziua, fără prea multe introduceri, vreau să vă întreb ceva.

  1. Care este scopul prezenței cărților într-o expoziție de bibliotecă, v-aș întreba mai întâi? De ce punem și cărți acolo, nu doar un titlu sau citate din mari personalități?
  • Răspuns simplu și evident: Ca oamenii să le împrumute, desigur.
  1. Și atunci de ce, uneori, expozițiile din bibliotecă arată așa? url03
  • Cu cărțile atent închise în spatele unei vitrine, cu titluri și tematici serioase. Mâna sus, vă rog, cine a organizat măcar o expoziție pe tema Unirii Principatelor sau de ziua lui Eminescu. Mâna sus acum cine a organizat o expoziție despre Ziua Mondială a Ciocolatei (11 iulie) sau de Ziua Internațională a Dansului (29 aprilie).
  • Expozițiile pe tematici, să le zicem, tradiționale, sunt foarte la îndemână. Dar pe cât de la îndemână sunt de organizat, pe atât de comune sunt ele în ochiul beneficiarului (adică al potențialului cititor al titlurilor expuse). Sunt destinate în cel mai bun caz vederii și atenției periferice ale acestuia. Iar în cel mai rău caz, transmit o imagine învechită, oficială, scorțoasă despre întreaga bibliotecă, nu doar despre acel spațiu expozițional.
  1. Oamenilor trebuie să li se ofere acces fizic la cartea expusă. Să o poată răsfoi, pipăi, mirosi. O carte nedeschisă este doar un obiect, ca un pantof sau o haină.
  • N. B.: În cele ce urmează, am ales modele de expunere din alte țări decât România, nu pentru că ele n-ar exista, ci pentru ca să nu crea simpatii sau antipatii. Aici aveți un exemplu din SUA: Poți învăța o grămadă de la o marionetă (dummy = tăntălău, dar și marionetă, manechin pentru testele auto, spre exemplu). 0a3b22bd5a9fe37e5765a0a53998e5d1
  • Expoziția este colorată, cărțile la îndemână, ușor de răsfoit, titlul este unul inedit, tematica – la fel, amplasamentul este în mijlocul încăperii, nu într-o extremitate a sălii, unde se găsesc, de regulă, vitrinele de carte.
  1. Nu v-am convins? Știam eu că n-o să fie ușor. Dar și dacă ați fi spus da, eu tot am să prestez până la capăt. 🙂
  • Imaginați-vă cum ar fi dacă cei din sectorul privat, un magazin de pantofi Nike, să zicem, și-ar expune produsele cum se întâmplă uneori cu cărțile. IMG_2995.jpg~320x480 Într-o vitrină de sticlă, bine încuiate, ca pe niște obiecte de muzeu… Vă zic eu, lucrul ăsta nu s-ar întâmpla, pentru că Nike chiar vrea să le cumpărați pantofii.
  1. Și atunci, expunerile lor vor arăta mai degrabă așa. fc09b666a5762110ecb58048a85f26c3 Colorate. Accesibile. În prim plan. Vii!
  2. Ca să arăt totuși că nu vorbesc pe de rost, am pregătit la Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” Iași trei spații expoziționale după principiile enunțate mai sus.
  3. Primul dintre ele. Lecturi de noapte bună.
  4. Al doilea: Keep calm and fii părinte bun!

     

  5. Ultimul: Ziua Internațională a dansului. Invită o carte la dans!
  6. Nota de plată: Cartonul – 0 lei. Lipici – 2 lei. Cutter – 3 lei. Tipărituri – 5 lei. Plușuri: prin amabilitatea Secției pentru copii și a lui fecioră-meu. Cărucior: prin amabilitatea unei colege. Munca mea la afișe, decupat, aranjat: inestimabilă. Total: undeva la 10 lei pentru toate trei expozițiile.
  7. Efectul? N-am putut miza doar pe părerea bună despre propria-mi persoană și pe amabilitatea colegilor care au zis Sigur, sigur, minunat, așa că am întrebat utilizatorii și pe cei care au împrumutat din expoziții.
  8. Cele patru aspecte sondate au fost: Reacția față de expoziții.
  • Majoritatea au zis că expoziția (amenajarea spațiului) este inedită. Niciunul nu a zis că e obișnuită. Ceea ce mă bucură, fiindcă, așa cum zicea un personaj din American Beauty, nu există ceva mai îngrozitor pe lumea asta decât să fii comun, obișnuit. Cum ati califica aceasta expozitie
  • Apoi, cât de potrivită este expoziția pentru o bibliotecă. Cel mai mare „reproș”, l-am primit de la o colegă, care mi-a zis că prea arată a vitrină de magazin. Mi-am însușit „vina”, pentru că eu chiar vreau ca spațiul bibliotecii să fie unul cu impact „comercial”. Cat de potrivita este pentru o biblioteca
  • Am mai întrebat: Cât de diferită este expoziția față de cele cu care s-au obișnuit. Cat de diferita este
  • Și apoi: În ce măsură ați dori ca biblioteca să organizeze și alte spații asemănătoare. Ati vrea sa se mai organizeze
  1. Al doilea aspect: Comportamentul de împrumut.
  • Oarecum surprinzător, vedem că Titlurile (45%) și Tematica (35%) sunt principalele motive care i-au determinat pe oameni să împrumute. La început am fost puțin nedumerit de ce Felul în care a fost organizată expoziția este pe ultimul loc (doar 20%). Explicația pe care am găsit-o a fost, mi-am zis, că oamenii au ales în funcție de interes. Și tot ce a făcut o astfel de expoziție, oricât de inedită, a fost să scoată cartea de la raft și s-o plaseze nu într-o vitrină, ci pe retina utilizatorului. Ce anume v-a determinat sa imprumutati
  • Dar apoi, am urmărit răspunsurile la următoarea întrebare și am observat că, deși tematica și titlurile au fost, declarativ, principalele nevoi care determinat împrumutul cărților, aceeași oameni au spus, aproape în majoritate că nu ar fi luat aceeași carte dacă expoziția ar fi fost organizată „tradițional”. Cat de probabil este ca ati fi imprumutat acelasi titlu Cred că avem aici de-a face puțin cu „păcălirea consumatorului”. Nu știu câtă nevoie reală au avut ei de ea în momentul în care au ales cartea din pătuț sau din cărucior, dar, după ce-au pus mâna pe ea, așa li s-a părut. Un concept de bază în marketing spune că nevoia cuiva de un anumit produs se și creează, nu doar se exploatează. Iar dacă expozițiile noastre fac ca acea nevoie după un titlu / tematică să se nască în mintea beneficiarului, așa cum nouă ni se pare acum că nu există masă de Paște fără miel, deși înainte de 89 se putea și cu salată de bouef făcută cu parizer. Sau Crăciun fără Coca-Cola, pentru că așa ne zice personajul Moș Crăciun (inventat tot de Coca-Cola), atunci înseamnă că ne-am atins scopul.
  1. Al treilea aspect: Ce transmite expoziția despre bibliotecă. Și aici m-a uns la suflet concluzia celor chestionați. Majoritatea au tras concluzia că unei astfel de biblioteci îi pasă. De ei, de utilizatori. E cel mai frumos rezultat. Fiindcă exact asta am vrut și trebuie să transmită o instituție finanțată din banul public prin acțiunile sale. Cum ati defini biblioteca
  2. Ultimul aspect, în sfârșit: ce efect are regândirea spațiului / ambientului în promovare. Cat de probabil ar fi sa povestiti si altcuiva Rezultatele sunt impresionante: covârșitoarea majoritate a utilizatorilor au spus că au să povestească și altora despre ce au văzut la bibliotecă. Asta, rețineți, în vreme ce studiile arată că doar 3-4 din 10 clienți sunt dispuși să povestească altcuiva despre o experiență plăcută petrecută undeva. Iar procentajul pentru utilizatorii nemulțumiți care povestesc mai departe se apropie, paradoxal, de concluziile graficului nostru. Acum, nu pot decât să sper și să-mi fac cruce-n sân că n-am interpretat eu greșit reacțiile utilizatorilor.
  3. Riscuri: Unul major. Oamenii (la noi, cel puțin; nu generalizez) s-au învățat că exemplarele din expoziție sunt de neatins și a fost nevoie de îndemnul colegilor mei de la împrumut, care le-au spus oamenilor că pot lua acele cărți și că ce văd nu e doar de show.
  4. Vestea bună: Și voi puteți organiza oricând un astfel de spațiu.
  5. Ce vă trebuie?
  • Resurse minime: Iată un exemplu de expunere, în care singura butaforie este un pachet de șervețele, pe care scrie: A se folosi la nevoie. Fiindcă lucrările din expoziție sunt cărți cu final tragic. 78608d2539e3c0ac54f516134e8a3b08
  • Un titlu sau un îndemn bun pentru expoziție. De exemplu, o expoziție de cărți polițiste, cu îndemnul: Cărți atât de bune încât singura crimă este să nu le citești. PANO_20140328_180525this
  • O tematică bună. Expoziție de Halloween: Bagă în sperieți o carte bună. Temple-Halloween-Display
  • O idee inedită: Întâlnire pe nevăzute cu o carte. Sau cărți „la pachet”: Făcute una pentru cealaltă.
  • Sau nu! Iată, expoziții organizate nu după tematică, ci după culoarea copertelor: Nu-mi amintesc titlul, dar era albastră. Sau organizate după imaginea de pe copertă: Aruncă un ochi.

     

  • O idee neobișnuităIată un întreg spațiu de bibliotecă, nu doar o expoziție, amenajat pe tematica romanelor fantasy. 2e25bfeb39db6428b269d9255
  • Puțin curaj. Și o inimă mare! (Expoziție de Sf. Valentin). 28f85c2b7ce8f3b306417812372dc8b0
  1. Resurse? Doar scrieți pe Google: library display sau library display pinterest. Untitled
  2. Și țineți minte. Originalitatea nu se recompesează. Inspirați-vă. Cu măsură, dar inspirați-vă. Și nu uitați că există nenumărate modalități de expunere a aceleiași teme. Am să vă arăt, spre exemplu, pe repede-nainte, nu mai puțin de 10 modele de expoziții pe același subiect: cărțile interzise.

    Această prezentare necesită JavaScript.

  3. În numele Bibliotecii Județene Iași și al ANBPR Iași, vă mulțumesc.

Bogdan Ghiurco

6 gânduri despre &8222;Metode inedite și ieftine de amenajare a spațiului bibliotecii&8221;

  1. E asa interesant ca ma intreb de ce nu facem asa ceva zilnic. Motive sunt diverse. Oricum, deja mi-am ales o zi si am sa fac o expozitie, la Biblioteca din Cotnari. Deci, pe 24 Mai, voi posta pe Facebook imagini cu expozitia privind Ziua Europeana a Parcurilor; Doamne-ajuta!

    1. Mă bucur să aud asta. Fiindcă oricât de minunată ar fi comunicarea, important e să producă rezultate. Să îi determine și pe alții să facă lucruri asemănătoare.
      Succes!

    1. Și nu doar expozițiile de carte pot căpăta o față nouă. Întreg ambientul bibliotecii poate fi schimbat prin soluții ieftine și la îndemână. Iată, spre exemplu, ce ușor au modificat cei de la Biblioteca Județeană Mehedinți aspectul „prăfuit” al încăperilor prin doar câteva lipituri de hârtie: https://volimpact.wordpress.com/saptamana-nationala-a-voluntariatului-2015/primavara-in-biblioteca/primavara-in-biblioteca-galerie-foto/#jp-carousel-3628

Lasă un răspuns

