Cum se construiește identitatea unei biblioteci (II). Viziunea și misiunea

„Am un vis...”
„Am un vis…”

(N.B.: Articol apărut și în revista Biblioteca nr. 10 / 2015)

Viziunea și misiunea organizației sunt o obligație nu prea plăcută, niște paragrafe parcă extrase din Legea bibliotecilor, o ceva de pus acolo, pe site, între istoric și orar de funcționare, că, deh, așa se face.

Asta e concluzia pe care o tragi dacă intri pe paginile de internet ale multor biblioteci publice din România.

Majoritatea declarațiilor de viziune / misiune sună cam la fel, vorbesc despre gratuitate (care este oricum o obligație legală), despre patrimoniu, despre accesul la cultură și nu sunt deloc ceva care să se citească cu plăcere, darmite să te mai și inspire. (Există, bineînțeles, excepții. Și am să dau un singur exemplu, cel al Bibliotecii Județene Panait Istrati Brăila).

Viziunea

Din punct de vedere tehnic, viziunea este o declarație fundamentată pe valorile organizației și reprezintă aspirația pe termen lung a acesteia, visul său cel mai îndrăzneț, starea ideală proiectată în viitor.

Viziunea, de preferință formulată într-o singură frază, este, așa cum îi spune și numele, imaginea care ghidează instituția spre succes. Atingerea ei inspiră, motivează și îi determină pe oameni (bibliotecari și membri ai comunității) să lucreze pentru o cauză comună.

Viziunea este, dacă vreți, acel I have a dream al lui Martin Luther King Jr., fără de care America n-ar fi avut astăzi un președinte negru: „Am un vis că, într-o zi, cei patru copii ai mei vor trăi într-o țară în care nu vor mai fi judecați după culoarea pielii, ci după măsura caracterului lor.”

O viziune de bibliotecă bine formulată sună cam așa: Biblioteca Publică Berkeley va cultiva spiritul de explorare, învățare pe tot parcursul vieții, bucuria de a citi și năzuința de informare și cunoaștere a cetățenilor de toate vârstele și culturile.

Sau, într-o manieră mai poetică, așa: Viziunea noastră este [să fim] inima plină de viață a unui mare oraș. (Biblioteca Publică din Calgary, Canada).

Viziunea unei biblioteci trebuie să fie unică, bazată pe caracteristicile comunității și, mai presus de orice, memorabilă, fiindcă, repet, este menită să inspire.

Misiunea

Misiunea sintetizează rațiunea de a fi a unei organizaţii şi explică cum va fi transpusă în realitate viziunea.

În timp ce viziunea formulează o stare ideală posibilă, misiunea exprimă o evoluţie programabilă, bazată pe fapte, date concrete și e musai ancorată în realitatea economică, politică şi socială a organizației.

Declararea misiunii oferă motivație și direcție activităților bibliotecii.

De asemenea, generează sprijinul necesar din partea autorităților / comunității / voluntarilor și contribuie la fixarea climatului organizațional, la identificarea de către bibliotecari (finanțatori, consilieri locali) a scopului și a direcției de dezvoltare a instituției, la fixarea obiectivelor și la transformarea acestora în sarcini individuale, precise, specifice.

Misiunea, ca să ne referim iarăși la Martin Luther King Jr., sunt acei pași concreți pe care i-au urmat negrii din America pentru a-și atinge viziunea: eliminarea prin lege a segregării, protecție sporită în procesul de exercitare a votului, acces neîngrădit la educația universitară etc., etc…

Din punct de vedere tehnic, misiunea trebuie să urmeze această schemă:

Biblioteca acționează în direcția…

prin…

pentru beneficiul…

O misiune deștept formulată va suna așa: Biblioteca Publică Red Bank asigură documente, informații, tehnologie și creează oportunități culturale pentru a-i dezvolta, împuternici, educa și a-i face să se simtă bine pe toți cetățenii, indiferent de vârstă sau statut social.

Sau, mai ales, așa: Biblioteca Publică Regina își implică cetățenii prin oferirea unui spațiu de întâlnire în care bucuria de a citi, de a descoperi și de a învăța este promovată și încurajată. Un spațiu în care oricine are acces la informație, indiferent de suport, pentru petrecerea timpului liber, muncă sau studiu. Un spațiu în care toate culturile joacă un rol, sunt respectate și sărbătorite. Noi, biblioteca, jucăm un rol esențial în succesul economic și educațional al orașului, al locuitorilor săi și al afacerilor din cadrul acestuia. [Biblioteca] cultivă educația și respectă libertatea intelectuală.

Viziunea și misiunea sunt elemente esențiale în definirea individualității bibliotecii. Și întocmai cum orice mare companie și le definește cu maximum de responsabilitate (aveți aici, aici și aici câteva exemple), la fel avem și noi obligația de a o face.

Prin intermediul declarației de viziune / misiune le transmitem contribuabililor din comunitatea noastră, într-un mod palpabil, de ce existăm, ce (plus)valoare le oferim ori, altfel spus, ce le iese lor la faza că li se iau din buzunar taxele și impozitele.

Bogdan Ghiurco

Anunțuri

Un gând despre &8222;Cum se construiește identitatea unei biblioteci (II). Viziunea și misiunea&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s