Pedalez pentru bibliotecă (How It’s Made)

10252132_620668011361415_6297735284001929983_n

(N.B.: Articol apărut și în revista Biblioteca nr. 4 / 2016)

Pentru cei care vor să replice sau să se inspire dintr-un eveniment unic în țară (!), Raluca Istrate, bibliotecar la Biblioteca Județeană Satu-Mare, inițiatoarea proiectului, a scris pentru blogul nostru un articol de genul cum se face. Fraza cheie: Dacă oamenii nu află ce se întâmplă la bibliotecă, înseamnă că nu se întâmplă!

N.B. Galeriile foto de mai jos sunt, în ordine, de la cele trei ediții organizate până acum (2013, 2014, 2015).

Așadar:

DSC_0249
Raluca Istrate la Festivalul Teodorenii, Iași, 2015

Cum se organizează Pedalez pentru bibliotecă

„Pornesc de la premisa că TOȚI bibliotecarii își doresc să crească comunitatea celor care folosesc BIBLIOTECA. Toți bibliotecarii își doresc o comunitate puternică pentru o bibliotecă puternică. De aceea, bibliotecarii organizează diferite evenimente pentru a-și cunoaște comunitatea.

Ce este Pedalez pentru bibliotecă? Este o cursă cu bicicleta care se adresează celor ce iubesc CARTEA, BICICLETA și BIBLIOTECA.

Pedalez pentru bibliotecă este un eveniment organizat de bibliotecari, în cadrul căruia bibliotecarii pedalează roată la roată cu membrii comunității.

Pedalez pentru bibliotecă promovează lectura, biblioteca și serviciile oferite de bibliotecă, un mod de viață sănătos (ciclismul), poate fi o modalitate de mobilizare a comunității și de friend-raising (strângere de prieteni), un instrument de advocacy de bibliotecă și poate însemna multă distracție pentru cei care se alătură evenimentului.

Multe biblioteci publice din România se confruntă cu probleme. Adeseori decidenții gestionează resursele spre domenii pe care le consideră prioritare, ignorând bibliotecile în favoarea altor domenii: sănătate, transporturi etc.

Comunitatea însă are de suferit și drepturi elementare, cum este accesul la informație, garantat prin Constituție și prin Legea Bibliotecilor, le sunt încălcate cetățenilor. Biblioteca este a întregii comunități și nu a bibliotecarului! Atunci când nu se alocă fonduri, nu bibliotecarul este cel privat, ci întreaga comunitate pe care o deservește.

De aceea, Pedalez pentru bibliotecă poate fi un instrument de advocacy de bibliotecă. O campanie de advocacy pornește de la o problemă și își asumă o cauză pentru care militează. Biblioteca are o problemă (ex. resurse insuficiente pentru achiziții de documente) și își asumă cauza pentru care militează: obținerea unor decizii favorabile de la decidenți pentru îndreptarea problemei (ex. adoptarea unor decizii pentru alocarea de resurse).

Există tactici diferite pentru a face advocacy: proteste, marșuri, photo-voice etc. Noi am ales să pedalăm pentru biblioteca noastră.

Ideea și logo-ul evenimentului le-am preluat de la colegii noștri bibliotecari din Polonia. Am considerat că este accesibilă, că nu presupune costuri mari de realizare, așa că am pus-o în aplicare. Biblioteca Județeană Satu Mare a realizat deja trei ediții, dorim să facem biblioteca mai vizibilă în comunitate și să creăm un obicei urban.

Pasul 1. Înainte de eveniment:

În primul rând, aveți nevoie de autorizații pentru a desfășura un eveniment în spațiul public. Solicitați o autorizație de la Primărie și una de la Poliția rutieră pentru organizarea evenimentului, în care stabiliți data, ora, traseul cursei voastre (cu punct de start, staționare, dacă e cazul (noi am staționat într-un parc unde a fost un scurt moment artistic pentru participanți), și punctul de încheiere (aici noi am organizat la fiecare ediție o tombolă cu premii în cărți pentru participanți). Pentru stabilirea intervalului orar, vă invit să mergeți pe traseul pe care îl doriți, să vedeți cât timp ia, dacă nu sunt probleme pe partea carosabilă, dacă nu sunt factori care ar putea să pună în pericol participanții.

Alte idei pentru traseu: când stabiliți traseul, puteți, de exemplu, să faceți un tur spre o altă bibliotecă publică (Biblioteca Județeană – Filiale) sau Bibliotecă – alte locuri importante din oraș (nu uitați de librării) sau traseu între două biblioteci comunale, care să se încheie cu un picnic.

Facem echipa de lucru, vedem cine poate să ne ajute și cu ce anume. Căutăm parteneri: școli, ONG-uri, sponsori, parteneri media și cooperăm cu ei.

Din experiența colegilor din Polonia, într-o comunitate mică este de ajuns un singur bibliotecar implicat pentru organizarea evenimentului, cu mențiunea că în ziua evenimentului, când se merge cu bicicleta, a fost sprijinit de prieteni pentru organizarea participanților.

Apoi, informați oamenii, faceți materiale de promovare (afiș, fluturași, event pe pagina de Facebook) și promovați-vă evenimentul prin partenerii media (presa locală, radio, televiziune) și anunțuri pe site-ul bibliotecii, blog…

Promovarea este foarte importantă, alocați suficient timp. Dacă oamenii nu află ce se întâmplă la bibliotecă, înseamnă că nu se întâmplă!

Sponsori? În cadrul evenimentelor noastre, am avut nevoie de sponsori. La prima ediție a evenimentului, nu am avut susținere financiară pentru organizarea sa.

Am organizat o tombolă cu premii în cărți pentru participanți, pe baza numerelor primite la înscriere. Am solicitat de la sponsori cărți și am primit. Totodată am solicitat și am primit de la sponsori apă minerala și pahare de unică folosință.

Pentru sponsori, pregătiți o descriere a evenimentului, cu detalii interesante și arătați-i sponsorului ce beneficii are dacă vi se alătură. De exemplu, anunțați sponsorul că veți pune logo-ul sponsorului pe toate materialele de promovare (afiș, fluturași), veți anunța în timpul evenimentului cine este sponsorul, sponsorul poate să aducă un stand de prezentare cu produse, la încheierea evenimentului va primi un set de fotografii din care să rezulte că premiile au ajuns la cei care au pedalat pentru bibliotecă.

Faceți planul evenimentului în cele mai mici detalii:

  • de ce aveți nevoie, estimați logistica necesară: ex: invitații, afișe, fluier, portavoce, numere de înregistrare, șnur pentru numere, stegulețe, baloane etc.;
  • cine va face lucrurile să se întâmple?
  • cum promovăm evenimentul?
  • cine va vorbi la eveniment; dacă aveți invitați, asigurați-vă că vin la eveniment (la evenimentele noastre startul a fost dat de președintele Consiliului Județean Satu Mare sau de prefect);
  • trimiteți comunicatele de presă – dorim ca presa locală să includă evenimentul în agenda lor.

Fiți flexibili, planificați din timp pentru ca lucrurile să nu se îngrămădească pe ultima zi.

Pasul 2. Ziua evenimentului:

Pregătiți-vă să petreceți o zi extraordinară cu prietenii bibliotecii dumneavoastră!

La punctul de start au fost așteptați bicicliștii. Dar, am avut și participanți cu role, trotinete sau skate-board. Pentru strângerea participanților am alocat 40 de minute. Participanții au primit număr de înscriere, pentru a putea intra la tombola cu premii de la sfârșitul evenimentului. Participanții au primit baloane, stegulețe cu logo-ul evenimentului și cu mesajul campaniei (Biblioteca este importantă!, Sătmărenii merită o bibliotecă nouă și modernă!) și s-au aliniat la start.

Pe perioada de așteptare, până la startul cursei, participanții au fost informați cu ceea ce oferă biblioteca, serviciile oferite, programul filialelor, au fot invitați să viziteze site-ul bibliotecii și să ne devină prieteni pe pagina instituției. Apoi, a urmat descrierea evenimentului, amintirea traseului, le-am adresat rugăminți să circule disciplinat în trafic pentru evitarea incidentelor, am mulțumit sponsorilor și partenerilor.

Fiți creativi, dacă timpul vă permite, la start sau la punctul de staționare puteți să faceți dezbateri despre carte, despre bibliotecă, puteți organiza concursuri (de ex. să compună o poezie care să conțină anumite cuvinte: bibliotecă, bicicletă, Cel mai tânăr participant și Cel mai înțelept participant etc.), desene pe asfalt.

Se dă startul, se pedalează pe traseul stabilit, veți avea escorta Poliției, ritmul de pedalare este unul încet, nu vă grăbiți, așteptați toți participanții. Cu Poliția rutieră am convenit ca participanții mici să nu parcurgă tot traseul, ei au au desenat pe aleile unui parc până când s-au alăturat cursei.

Noi am staționat de fiecare dată într-un parc de lângă gara orașului, aici a fost un scurt moment artistic oferit de partenerii noștri, Școala de Arte: muzică, joacă și voie bună.

Din parc am pornit spre punctul final, locul unde am organizat tombola cu premii în cărți. Fiți vizibili, faceți oamenii să zâmbească poate la cealaltă ediție vi se vor alătura și ei!

Pasul 3. După eveniment:

Faceți o galerie foto, cu fotografii de la eveniment, publicați-le pe site-ul bibliotecii, pe pagina de Facebook.

Nu uitați să mulțumiți sponsorilor și partenerilor care v-au ajutat la organizarea evenimentului. Nu uitați să scrieți o scrisoare de mulțumire sponsorilor evenimentului și dacă ați promis că veți trimite poze, trimiteți-le!

Și, nu în ultimul rând, scrieți despre succesul evenimentului și publicați informațiile pe site-ul bibliotecii, pagina de Facebook, blog.

Bibliotecari, urniți-vă bicicletele! Haideți să facem bibliotecile mai vizibile! Haideți să pedalăm pentru bibliotecă! Așa cum există o Nocturnă a bibliotecii, haideți să facem împreună o zi Pedalez pentru bibliotecă!

Mult succes!

P.S.: Celor interesați să organizeze un astfel de eveniment, le pun la dispoziție logo-ul evenimentului, model de steguleț (descarcă de aici).

Pentru orice alte detalii, întrebări, sugestii, vă rog să îmi scrieți aici: raluk13us@yahoo.com

Bibliotecar Raluca Istrate, Biblioteca Județeană Satu Mare,

Inițiatoarea campaniei Pedalez pentru bibliotecă

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s